معرفی Time.ir

وب سایت Time.ir تاریخ و زمان امروز ایران، تقویم خورشیدی، میلادی و قمری، تبدیل تاریخ، اوقات شرعی و تعطیلات و مناسبت های ایران را در اختیار کاربران قرار می‌هد. تقویم جلالی Time.ir سال های خورشیدی و میلادی را برای یک دوره 3000 ساله در کنار هم ارائه می کندو در مورد تقویم قمری برای دوره‌ی اَمرداد 1306 خورشیدی (محرم 1346 قمری) تا پایان سال جاری بر اساس محاسبات مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، به صورت دقیق ارائه می‌کند. تقویم قمری سال بعد معمولا در پایان پاییز توسط مرکز تقویم  مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران محاسبه و اعلام می‌گردد، که ممکن است باعث جابجایی برخی تعطیلات قمری در تقویم سال بعد شود. 
نمایش اوقات شرعی بر اساس طول و عرض جغرافیایی شهر های ایران و تبدیل تاریخ و محاسبه سن از امکانات دیگر سایت Time.ir است.

تقویم سایت Time.ir براساس مقاله و پژوهش دکتر محمد حیدری ملایری پایه‌ریزی شده است، در ادامه توضیحاتی از زبان خود ایشان در رابطه با گاهشمار ایرانی (تقویم جلالی) قرار می‌دهیم تا با اصول اولیه و دقت عملکرد این تقویم آشنایی بیشتری پیدا کنید.

معرفی دکتر محمد حیدری ملایری

دکتر محمد حیدری ملایری

دکتر محمد حیدری ملایری، فیزیکدان و اخترشناس ایرانی و پژوهشگر  رصدخانه پاریس است. وی سرپرست گروهی از اختر فیزیکدانان بین‌المللی است که پیدایش ستارگان پرجرم و تأثیر این ستارگان بر پیرامون خود را می‌پژوهند. همچنین نتایج مطالعات و پژوهش چند سال اخیر او بر پایه داده‌هایی است که او با به کاربردن تلسکوپ فضایی هابل، متعلق به سازمان ناسا، به دست آورده است. وی در سال ۱۳۶۴ خورشیدی (۱۹۸۵ میلادی) به گروه اخترشناسان رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) که در شیلی قراردارد، پیوست. اقامت او در شیلی ۷ سال به طول انجامید و در ضمن فعالیت‌های پژوهشی‌اش از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۰، معاونت دپارتمان اخترشناسی رصدخانه اروپایی را هم به‌عهده داشت.

گاهشمار ایرانی - بخش اول

بخش اول صحبت های دکتر محمد حیدری ملایری پیرامون تقویم جلالی.

در این ویدئو ایشان دررابطه با مهمترین نماد فرهنگی ایران؛ نوروز، سابقه کهن آن و ارتباط‌اش با تقویم ایرانی که دقیق‌ترین گاهشمار ترادادی (سنتی) جهان است، صحبت می‌کنند.
توضیجاتی پیرامون تقویم قمری و تفاوت‌اش با تقویم خورشیدی و علت مناسب نبودنش برای اداره کشور، می‌دهند.
سال "هموگان بهاری (vernal-equinox year)" که در محاسبه تقویم ایرانی استفاده می‌شود و سال "هورگردی (tropical year)" که در گاهشمار اروپایی کاربرد دارد را تعریف می‌کنند.

گاهشمار ایرانی - بخش دوم

بخش دوم صحبت های دکتر محمد حیدری ملایری پیرامون تقویم جلالی.
 
در این ویدئو ایشان طول سال هموگان بهاری و طول سال هورگردی که به ترتیب برای تقویم ایرانی و تقویم میلادی (گریگوری)  استفاده می‌شود را مقایسه می‌کنند و علت نادرست بودن استفاده از دوره ی 2820 ساله رایج را توضیح می‌دهند.
دقت زیاد گاهشمار ایرانی نسبت به گاهشمار مسیحی را بررسی می‌کنند و  در رابطه با علت نیاز به ایجاد تقویم و مسائلی که نبود یک تقویم دقیق در کشور، در طول تاریخ ایجاد کرده است، صحبت می‌کنند.

 

گاهشمار ایرانی - بخش سوم

بخش سوم صحبت های دکتر محمد حیدری ملایری پیرامون تقویم جلالی.
 
در این ویدئو که آخرین بخش از صحبت های دکتر ملایری است، ایشان به بررسی تاریخی تقویم و هزینه هایی که ایرانیان برای حفظ نوروز متحمل شده‌اند می‌پردازند، کار ارزشمند خیام و گروه تحقیقاتی اش را توضیح می‌دهند.
نحوه محاسبه کبیسه در یک چرخه 33 ساله و نوآوری خیام در این زمینه را بیان می‌کنند.
در رابطه با اینکه بازنگری تقویم توسط گروه خیام علاوه بر دقیق شدن تاریخ و پاسداری از نوروز ( از اصلی ترین نمادهای ایرانی) باعث زنده کردن نام های ایرانی ماه ها نیز شده است، توضیحاتی می‌دهند.

گاهشمار ایرانی - مقاله

دکتر حیدری ملایری مقاله ای با عنوان " A concise review of the iranian calendar "  در سال 2004 منتشر کرده اند که ترجمه فارسی آن با عنوان "بازنگری فشرده بر تقویم ایرانیان" در دسترس است.

 

توضیحاتی پیرامون گاهشمار ایرانی احمد بیرشک

احمد بیرشک، ریاضی‌دان، تقویم نگار، پژوهشگر تاریخ علم، و مدرسه دار ایرانی، کتابی با عنوان "گاهشماری ایرانی" دارند که ویرایش سوم آن در سال 1379 توسط "بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی" به چاپ رسیده است. ایشان در این کتاب تاریخ ایرانی را از 2346-  تا 2000 خورشیدی بررسی کرده اند و معادل میلادی و قمری آنرا ثبت کرده اند.

تفاوتی که تقویم ایشان با تقویم جلالی (استفاده شده در سایت Time.ir) دارد، این است که ایشان دوره 2820 ساله را به عنوان اصل محاسباتشان در نظر گرفته اند که طبق صحبت ها و مقاله دکتر حیدری ملایری دقت لازم را ندارد. این اختلاف در محاسبات در برخی از سال ها خود را نشان می‌ دهد، برای نمونه طبق تقویم جلالی سال 1403خورشیدی کبیسه است اما طبق کتاب گاهشماری ایرانی بیرشک، کبیسه نیست.

از گاهشمار این کتاب که صرف نظر کنیم، این کتاب شامل اطلاعات ارزشمندی پیرامون زمان وقوع رویدادهای تاریخی است که می‌تواند قابل ارجاع و استناد باشد.